Vi stod op kl 2:30, sejlede hen og fyldte diesel på. Imens sejlede Hvalodea ud. Selv om de sejlede et kvarter før os, fik vi hurtigt indhentet dem og sejlet fra dem. Hvalodea er en gammel båd, den sejler ikke så hurtig som Lars's båd. Den er kun 4 år gammel.
Det er mørkt, man kan ikke rigtig se noget, det er rigtig rart med AIS og radar. Med AIS kan man se de andre både på GPS'en, de er vist med en lille trekant, man kan se hvilken vej de sejler og hvor hurtigt, og den kan fortælle hvornår vi er tættest på den anden, og hvor langt fra vi så vil være. F.eks. om 1 time vil vi være 1 sømil fra den anden båd, og det vil så være det tætteste vi kommer. Den fortæller også hvis der er fare for sammenstød, så skriver den "Danger" ud for båden.
Radaren advarer om de andre ting der er foran, bla. de både der ikke har AIS.
Så lange det er mørkt er vi begge oppe og holde udkig, det er første gang vi sejler om natten, så er det rart at være to.
Da det bliver lyst skiftes vi til at gå ned at sove. Man falder ikke rigtig i søvn, det gynger og man skal lige vænne sig til at sove mens man sejler. Vi bliver enige om at skiftes hver tredje time.
På et tidspunkt får vi besøg af nogle delfiner, de svømmer rundt om os i en halv times tid og leger, det er sjovt at se.:
Delfinklip 1, Delfinklip 2
Der var måske 8 - 10 delfiner, de er lidt svære at tælle.
Lars' båd sejler ikke så godt plat læns, dvs. vinden direkte ind bagfra. Det er ellers den vej vi skal. Vi vælger at sejle så vi får vinden ind skråt bagfra, så sejler vi noget hurtigere, tilgemgæld sejler vi så en omvej. Men det ser ud til at vinden vil vende i løbet af dagen, så vi kommer tætter på vores mål. Vi kommer halvvejs til England. Vinden drejer som lovet, men desværre bliver den også svagere, så vi bliver efterladt midt ude i den engelske kanal, det var ikke så smart som vi først troede.
Vi må starte motoren og sejle ind mod Frankrig igen.
Vi har holdt øje med Hvalodia, de er nu kommet langt foran os, de sejlede den lige vej. Vi sejler stadig hurtigere end dem, men vi kan ikke rigtig indhente dem, der er langt.
Vi er godt trætte, vi fik ikke sovet meget i nat, og vi har heller ikke sovet meget i løbet af dagen.
Solen går ned og det begynder at blive mørkt. Vi kan se at vi først er fremme ved Brest i løbet af i morgen.
Natten går med tre timers skift. Set i bakspejlet er vi ikke så gode til det. Vi kommer begge op en halv time eller et kvarter før vi skal afløse, og vi sidder lige og snakker en halv times tid. så reelt har vi måske kun to timer til at sove, og det tager en halv til en hel time at falde i søvn. og man sover ikke særlig godt. Så det er udmattende.
Heldigvis føles de tre timer på vagt som om de går meget hurtigt, og den tid vi sover føles som lang tid.
Vi er blevet enige om at vi ændrer vagterne til 4 timer, når vi skal over Biscayen og så skal vi være bedre til bare lige at fortælle om hvilke skibe der er i nærheden, hvad man skal passe på osv. og så gå i seng og blive der i alle 4 timer.
Vi har sat et waypoint lige på kanten af Frankrig ved indsejlingen til Brest.
Vi kan se at Hvalodea holder en lidt mere sydlig kurs, så vi spekulerer på om de vil sejle direkte over Biscayen med det samme. Casper sagde i går, at han vil sejle tæt på Frankrig og lige få internetforbindelse og tjekke vejrudsigten, og først derefter beslutte om de skal fortsætte.
Hvalodea var 20 sømil fra os på et tidspunkt, deres kurs krydsede vores, så de nu lå til højre for vores kurs, tidligere lå de ude til venstre.
Men nu har vi halet ind på dem så de kun er 5 sømil foran os.
Da vi når kanten af Frankrig ligger Hvalodea længere ude end os, så vi har overhalet dem. Det er jo ikke fordi vi sejler kapsejelads, men det er nu alligevel en god følelse at ligge foran.
Vi sejler rundt om pynten, det er blevet morgen og det ser ud til at Hvalodea fortsætter. Men på et tidspunkt drejer de og følger med os ind.
Vi ankommer til Brest kl 12. Godt trætte. Vi skal lige have en ankomst bajer, det blev til to. Lars skal lige tale med en mekanikker om at få lavet service på motoren. Mekanikkeren åbner først kl to.
Jeg går i seng. Vi aftaler at sove til kl 5.
Kl 4 kan jeg ikke sove mere. Jeg sov ikke specielt godt, men jeg havde det helt klart bedre end da jeg gik i seng.
Vi går en tur op i byen. Det viser sig at byen ligger højt oppe. Der er en havne promenade med restauranter og barer, vi bliver hernede, vi har ikke lige lyst til at gå hele vejen op til byen.
Vi finder en bar og får en øl. og lidt senere finder vi en fiskerestaurant og får aftensmad. Det med fisk er de gode til her. Det er rigtig lækkert. Jeg får østers til forret og noget cod fisk med kary sovs til hovedret og is til desert.
Vi får en flaske hvidvin til og et glas cognac til deserten. Så skal vi nok sove godt i nat.
Vi har korte bukser på, Det bliver hundekoldt i løbet af aftenen og vi fryser godt da vi går tilbage til båden. Vi skal lige have en øl at varme os på inden vi går i seng.