Svendborg – Rudkøbing

Vi vågnede ved 7 tiden og begyndte så småt at gøre klar, vi havde sagt til naboerne at vi ville tage afsted ved 8 - 9 tiden. Iflg. sejlsikkert skulle det blæse mellem 6 og 10 m/s det er ok.
Turen gennem Svendborgsund gik fint, det blæste ikke meget. Der var en meget stærk modstrøm, så det var til tider lidt svært at styre, båden sejlede sidelæns. Vinden faldt helt i læ af nogle træer, så vi måtte starte motoren for at kunne styre.
Lars ringede og fortalte at de sejlede lige bag os, det var pudsigt, vi var kommet afsted nogenlunde samtidigt.
Vi drejde om et hjørne og kunne ikke længere se Lizzy og Lars, det tog rigtig lang tid før de kom til syne igen de var meget langt bagved. På det tidspunkt blæste det kraftigt, vi sejlede over 7 knob.
Det tog kun halvanden time at komme til Rudkøbing.

Det blæste meget mere end det sejlsikkert havde angivet, det var et godt stykke ove 10 m/s. Vi ventede med fortøjninger og fendere til vi var inde i havne bassinet. Planen var at ligge stille med bagenden mod vinden og gøre båden klar. Men det viste sig at jeg ikke kunne holde båden. Vi havde god fart sidelæns ind mod kajen.
Sus havde gjort klar til at lægge til med styrbods side. men båden drev ind mod kajen på bagbords side. Her havde Sus ikke nået at sætte fendere på endnu. Så vi stødte ind i kajen med et ordentilg drøn. Heldigvis har vi noget jern på rælingen agter. Det var det der ramte kajen. Der kom et ordentlig hak i træbjælken på kajen, men der skete heldigvis ikke noget med vores båd.
Så nu har vi lagt til - godt og grundigt.
Der kom nogle flinke mænd og hjalp med fortøjningerne.

Vi så Lizzy og Lars sejle ind i lystbådhavnen - Vi ligger i den gamle havn - Vi skulle lige hen og se hvordan de havde klaret det.
De var vist lidt rystede over havnemanøvren, den var ikke gået helt som planlagt. Altså de havde planlagt at ligge mellem pæle, og det var gået efter planen, så vidt så godt. Men inden de var kommet så langt, havde de lige været henne og hilse på nabobåden, der havde de efterladt noget af deres blå farve på siden af nabobåden.
Der havde været flere til at hjælpe med fortøjningerne, men det havde vist ikke været så nemt at holde båden, vinden var for kraftig.
Men nu ligger de der, så det lykkedes jo til sidst.
Så nu er klokken ølve, og Sus og jeg går ind og finder en cafe. Lars skriver og spørger om vi vil med ud at spise. Det viser sig at de sidder på en anden café 70 m længere henne ad vejen.
Nu er vi så tilabge i båden, Sus ligger og sover, hun har ikke fået så meget søvn i nat. Fortøjningen foran knirkede frygtelig og fenderne til nabo båden knirkede. Så hun lagde sig ind i en af agterkahytterne, Der knagede det ikke helt så slemt.
Sus påstår at det ikke var fortøjningerne der knagede. Meeen jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro.

Jeg brugte noget af eftermiddagen på at sidde og file på den nye flagsstang. Jeg har fundet boremaskinen frem, den er lidt mere effektiv end det sandpapir jeg brugte forleden.
Det ender med at jeg får flagstangen til at passe sådan nogenlunde, nu kan den da komme et par cm ned i holderen, så nu kan det sidde der.
Jeg binder for en sikkerhedsskyld en snor i flagstangen så den ikke forsvinder i dybet, hvis den nu skulle falde ud af holderen.

Vi mødes med Lizzy og Lars på Efes Bøfhus. Lars skal ha' en rød bøf med bearnaise. Lizzy får pizza, Sus en pulled pork sandwich og jeg bestiller en pariserbøf.
Så længe solen er fremme er det fint at sidde her på fortovet, men li' så snart solen forsvandt bag et hus blev det koldt. Vi fortrækker til båden og får en kop kaffe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.