Vi sover til kl halv ti. Der bliver bagt boller til morgenmaden, og vi får en snak med naboen. De skal videre til Læsø, de har tænkt sig at tage det i et stræk. Det er altså for langt for os.
Det bliver meget blæsende lørdag, og det holder først op på tirsdag. Så vi diskuterer hvor vi skal blæse inde, skal det være her i Gilleleje eller på Anholt. Vi bestemmer os for Anholt. Det bedste tidspunkt at komme til en havn er om formiddagen, så vi beslutter os til at tage afsted kl 1 i nat, så får vi også prøvet lidt natsejlads.
Vi skal ud og gå en tur. Først går vi til Havhøkeren der ligger lige heroppe. Vi skal have en radar reflektor, den gamle pillede vi af sidste år, beslaget var knækket. Det er nok meget godt at have sådan en når vi skal sejle om natten. Så kan de store skibe få øje på os.
Vi gik en tur rundt i byen og endte på torvet hvor vi fik en drink. -- Det vil sige vi tænker vi skal spare lidt på alkoholen så det blev en lille danskvand til Sus og en stor til mig.
Vi tager lige forbi Rema der ligger lige nede ved siden af havnen og fik købt lidt proviant. Man ved jo ikke om man kan købe noget, når man kommer så langt væk som Anholt.
Jeg kunne godt tænke mig at finde et vand filter som jeg kan sætte på før toilettet. Der sidder nemlig et filter inde i toilettet, og når det er stoppet, kommer der ikke noget vand i toilettet, når man skyller ud. Og får at komme til det filter, skal man skille hele lortet ad - bogstavlig talt - og toilettet skal vendes på hovedet, og så er det resten af vandet løber ud på gulvet. Der nede under toilettet sidder det filter der er stoppet. Så er det bare at rense det og samle toilettet igen. Keine hexerej - det tager en lille times tid . Meeeen det ku' være rart at slippe for det.
Vi går over til Brdr. Petersens Maskinfabrik, og spørger om de har et filter. Jeg har allerede sat et filter på, men det er for groft til at tage de små ting som toiletfilteret tager.
De har ikke noget filter, men ham i butikken spørger hvorfor vi ikke bare skiller det filter jeg selv har sat på og skærer en grydesvamp til og putter den i. Det lyder billigt og nemt. Så det bliver straks implementeret.
Nu sidder vi så i cockpittet og får en kop kaffe og får opdateret dagbogen.
Vi forsøger at sove lidt inden turen i nat. Det bliver ikke til så meget, men vi får da hvilet.
Der kommer nogen og lægger sig uden på vores nabobåd, så vi nu er tre. Jeg fortæller dem at naboen tager afsted kl 10 og vi tager afsted kl 1 i nat, man kan godt se at det ikke just var det de drømte om 🙂
Vi taler lidt om det og bliver enige om at tage afsted kl 10 samtidig med de andre. De ånder lettet op ude i den sidste båd.
Vi er helt klar kl 9, storsejlsfaldet at sat på, varmt tøj er lagt frem sammen med redningsveste.
Kl 10 stævnede vi ud efter at have fyldt ca. 80 l diesel på. Lars Ishøj (ja det er jo det vi kalder vi ham, vi kender flere Lars'er, og ham her har en båd i Ishøj, så det er Lars Ishøj). Nå men Lars Ishøj siger, at man aldrig må komme under halv tank, så har man altid noget i reserve. Så vi fylder op til fuld tank.
Hmm nu er der jo kommet en mere Lars i Ishøj havn. Det er jo et problem. Jeg tror vi kalder ham Benn.
Der er en ok god vind, desværre er den lidt for nordlig, vi skal jo mod nordvest. Det er en flot solnedgang.
Vi kan ikke holde Anholt op, vi sejler stik nord på bagbord halse. Vores båd sejler bedst på bagbord halse, så vi følger meget godt med de andre der skal til Læsø.
Der er en sejlrende for store skibe et stykke nord for Gilleleje, og der kommer en del store skibe sejlende. De andre er vendt og sejler parallelt med sejlrenden, så det gør vi også. Li' så snart skibene er væk vender vi tilbage på bagbord, de andre fortsætter på styrbord halse.
Det blæser måske omkring 10 sekund meter, og der er mange bølger nogle større end andre. Det bliver mere mørkt og Sus fryser. Så hun får lidt rumlen i maven. Det bliver ikke bedre som tiden går, det ender med at Sus lægger sig ned og får en masse tæpper over sig for at holde varmen. Sus har det ikke godt, der kommer ikke mange kommentarer fra hende. Hun plejer at være så kæk, men det skorter lidt på kækheden synes jeg.
Vi møder lidt skibe undervejs, der er ingen der kommer på kollisionskurs, så den del er ikke noget problem. Jeg synes også jeg kan mærke lidt rumlen i maven, men det er nok bare fordi jeg er sulten. Jeg tager en bolle. Meeen det hjælper ikke så meget, jeg må være meget sulten så. Jeg synes bare ikke lige jeg har lyst til mere mad.
Kl 3 er vi kommet et godt stykke nord på, og søkortet siger at der er et eller andet mellem Anholt og os. Det ser ud som om der står noget i vandet.
Så vi vender med kurs mod Anholt... dvs. den bliver lidt mere sydlig. Det gider vi ikke, så motoren bliver tændt. Der er 6 - 7 timer til Anholt siger GPS'en.
Det bliver lysere i horisonten, og der kan tages billeder.
Sus vågner og har det meget bedre, hun fryser ikke mere. Så jeg lægger mig ned og overlader roret til Sus, så kan jeg måske få sover lidt. Det blev til halvanden time.
Da jeg vågnede igen havde vi Anholt i sigte - endelig!
Der er dog stadig to timer tilbage.
Kl kvart i 10 havde vi lagt til og gik direkte i seng og sov et par timer.
Vi vågnede og fik noget frokost, kaffe og noget chokolade.
så fik vi en lille lur i cockpittet på et par timer. kl var 16 da vågnede.
Det blev til en lille gåtur rundt i havnen, de har nogle sjove barer og cafèer, dem må vi prøve en dag.
Det er så småt begyndt at regne, vi får et velfortjent og godt tiltrængt bad inden aftensmaden. Selv en gnu ville ikke kendes ved os.
Det blæser op og regner - vi fortrækker til vores sofaer inde i båden, tænder lyset og lukker skodderne for. Det er hyggeligt.
Godt skrevet Peter,hils Sus
Fin opdatering 😀